ENGLISH line5 فارسی line1
۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر
دانشجویان
اختراع سرعت‌گیر هوشمند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان
اختراع سرعت‌گیر هوشمند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان حسین اسمعیلی بابادی عضو مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران – راه و ترابری، هدف از اختراع دستگاه سرعتگیر هوشمند را کاهش آسیب به وسایل نقلیه در زمان عبور از روی سرعت‌گیر عنوان کرد.
 

مخترع دستگاه سرعت‌گیر هوشمند اظهار کرد: حمل و نقل وسایل نقلیه در شهر می‌بایست در مکان‌هایی که امکان عبور عابر پیاده وجود دارد، کاهش یابد. بنابراین کاهش سرعت وسایل نقلیه برحسب میزان کاهش، با سرعت‌گیر‌های مختلف کاسته می‌شود. در حال حاضر سرعت‌گیرهای موجود به صورتی بوده که با تردد وسایل نقلیه خساراتی را به وسایل نقلیه وارد می‌کند و نارضایتی در شهروندان به وجود می‌آورد.

اسمعیلی تشریح کرد: در این طرح سرعت‌گیر به صورت مکانیکی عمل کرده و با توجه به میزان سرعت، عملکردهای متفاوتی خواهد داشت. همچنین وسایل نقلیه که طبق سرعت طرح حرکت کنند، با عملکرد مناسب این دستگاه، خسارات وارده به وسایل نقلیه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و نیز شهروندان را به کاهش سرعت تا حد سرعت طرح ترغیب می‌کند.

وی افزود: در نسل دوم طرح، با استفاده از حرکت سرعت‌گیر می‌توان برق مورد نیاز را برای چراغ‌های چشمک‌زن تولید کرد.

مخترع دستگاه سرعتگیر هوشمند تاکید کرد: برای تولید قطعات این دستگاه، می‌توان از مواد بازیافتی استفاده کرد و هزینه تولید طرح را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

امیرحسین پاک شیر معاون علمی دانشگاه آزاد لنجان و دکتری مهندسی ترافیک با تشریح کاربرد این دستگاه گفت: در مورد کاربرد این دستگاه در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که سرعت‌گیر و سرعت‌گاه که در کلیه معابر با رعایت شرایط و ضوابط خاص نصب می‌شود از دید شهرداری منع قانونی دارد و در بعضی از شهرها نیز استفاده نمی‌شود. این ابزار در برخی از شهرهای آمریکا و انگلیس برای کنترل سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مساله قابل توجه میزان استفاده از آنها در سطح شهرهاست.

معاون علمی واحد لنجان خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد سرعتگاه در خیابان‌هایی که در آنها یک یا چند مدرسه وجود دارد، یا مناطق مسکونی که میزان جمعیت و میزان عبور و مرور وسایل نقلیه در حدی است که نیاز به وجود سرعتگاه را ایجاد می‌کند نصب می‌گردند.

وی افزود: سرعت‌گیر و سرعت‌گاه‌های معمولی که به صورت حجمی در کشور خود شاهد هستیم؛ در سرعت‌های پایین و نیز در سرعت‌های بالا باعث آسیب جدی به وسیله نقلیه می‌شود.

دکتری مهندسی عمران ترافیک اظهار کرد: با اختراع این دستگاه، سرعت‌گیر بصورت هوشمند عمل نموده و در صورتی‌که وسیله نقلیه سرعت خود را کاهش دهد دقیقا مانند این است که دست‌اندازی در روی سطح آسفالت وجود ندارد و درطرف مقابل چنانچه سرعت خودرو زیاد باشد این وسیله مانند یک سرعت‌گاه دژ و محکم عمل می‌نماید.

 

 

 

 
1398/04/31 تاریخ :
61 تعداد بازدید :
تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان می باشد. line info@iauln.ac.ir
Powered by DorsaPortal